Logo

Monahismul și căsătoria – două căi de sfințire

Data Publicării

Ne vorbește Arhimandritul Elisei Simonopteritul

- Gheronda, s-au spus foarte multe despre căsătorie și monahism, ca și despre diferențele dintre ele. La urma urmei, monahismul și căsătoria sunt chiar atât de diferite ca mod de viață? Există puncte în care converg? Există și lucruri în care nu se împacă pentru nimic în lume?

Starețul Elisei: Dimpotrivă! Converg în multe puncte; o spun în cunoștință de cauză și din cele ce știu de la Gheronda Emilianos [Simonopetritul]: pot exista anumite diferențe între căsătorie și monahism în ce privește calitatea și cantitatea, dar acestea privesc nivelul calității - cum să spunem? - nivelul calității vieții. Desigur, se spune că monahismul, fecioria, este ceva superior. Acest lucru însă nu există nici în Biblie, nici la Părinți în esență, dacă citești îndeajuns de atent. Hristos nu a spus să nu te căsătorești, de regulă toți se căsătoresc, iar monahismul este o excepție, de fapt…

- O harismă.

Starețul Elisei: O harismă. Este o excepție. El a spus: „Nu vă convine, nu merită să vă căsătoriți”, nu a spus: „Să nu te căsătorești. Unde mergeți să vă încurcați cu nunta?”. Și se mai spune că este indisolubilă căsătoria - și este indisolubilă, e adevărat, dar la sfârșit, ea tot se va dizolva. Și atunci ucenicii I-au răspuns: „Atunci nu merită să te căsătorești”, iar Hristos le-a răspuns: „Nu toți înțeleg aceste lucruri”. Puțini sunt cei care înțeleg, și de aceea acei puțini și înțeleg viața monahală, adică viața apostolică.

Ce vreau să spun cu asta? Că sunt două căi paralele, nu sunt două căi diferite. Nu pot fi două căi diferite, încât să poți face opțiuni de valoare sau comparative sau contabilicești. Consider că este o viziune contabilicească aceea care așază de-o parte monahismul și de cealaltă parte căsătoria. Socotesc că sunt două căi paralele, în conformitate cu viața Bisericii, în conformitate cu libertatea și dragostea și dorința omului. Acest lucru trebuie să fie respectat și valabil pentru toți. Sunt două căi paralele și trebuie să vă spun exact cum formulează acest lucru Gheronda Emilianos, paralelismul acesta. Două căi independente, nu putem spune că așa e mai bine, sau altminteri e mai bine. Monahismul are cutare caracteristici și se îndreaptă într-acolo. La fel și căsătoria.

Ce se întâmplă însă? Și acest lucru este foarte important. Tot ce facem închipuie, simbolizează ceva fie din trecut, fie din viitor. Ce închipuie monahismul? Monahismul închipuie… Cu alte cuvinte, în acest moment, de ce urmăm noi monahismul și ne lipsim de toate aceste lucruri ale vieții în lume? Nu zic că aceste lucruri ar fi cine știe ce, dar se spune, de pildă, că în lume ai o anume lejeritate, nu trebuie să faci ascultare, ești liber și altele, și altele. Noi preînchipuim ceva, nu facem nimic altceva, nu suntem cu mult mai buni decât dumneavoastră, suntem de multe ori chiar mai idioritmici, mai păcătoși, aș putea spune. Preînchipuim însă viața în Rai înainte de cădere. Așa? Zice: „Uite, cândva exista această viață pe care o preînchipuim noi. Cândva exista asta”. Acest lucru, această viață, deci, a readus-o Hristos. Și care e cea mai pură formă a ei? Monahismul.

Foto de Ann Bugaichuk / pexels.com

Căsătoria ce preînchipuie? Căsătoria preînchipuie, și ea, viața din Rai, anume acea relație dintre cei doi, viața lor comună, iar nunta preînchipuie acest lucru. Și ce preînchipuie? De ce zice „un singur trup”? Ce înseamnă asta? Înseamnă că și în căsătorie există viață feciorelnică. De aceea spunem, încercăm să răspundem la întrebarea de ce oamenii înainte de căsătorie nu trebuie să aibă relații sexuale. Nu mai preînchipui nimic dacă ești, așa, libertin, și umbli încolo și-ncoace. Cei doi au devenit un singur trup, iar lucrul acesta preînchipuie Raiul. Cine este Raiul? Bărbatul și femeia. „Cine este Raiul tău?”. „Femeia mea”, răspunde el.

Acest mod de unire îți preînchipuie acea viață, într-un alt mod. Monahismul preînchipuie viața dinainte de cădere, căsătoria preînchipuie viața în Rai, felul cum era relația dintre cei doi în Rai, și tocmai de aceea, vezi, să zicem, eu care sunt monah și tu ești căsătorit și îmi spui: „În curând vom avea un copil!”. Și îți zic: „A, ce bucurie!”. Eu spun asta - eu, care sunt monah. Și de ce o spun? Pentru că sunt întru totul de acord, și aceasta este bucurie, aceasta este preînchipuire a Raiului.

Prin urmare, noi, ca moduri de viață, ca fii ai lui Dumnezeu, nu suntem întru nimic diferiți, destinația drumului nu este întru nimic diferită, scopul este același – căci una este mântuirea. Care este diferența? Diferența este de cale, de mod de viață, aceasta este singura diferență dintre noi, dar să știți că preînchipuim aceste lucruri, și dacă nu înțelegem, totdeauna unul îl va judeca într-un fel anume pe celălalt, în timp ce, în realitate, nu există o asemenea problemă. Noi, monahii, vom fi minoritatea puternică.

- Frumos...

Starețul Elisei: Și, ca să încheiem subiectul acesta al „diferenței” dintre monahism și căsătorie, totdeauna lucrurile vor sta în felul acesta în ce privește monahismul și căsătoria. Puncte comune? Din destul, în afară de feciorie. Toate celelalte sunt comune. De aceea ne și înțelegem atât de bine unii pe alții.

Un monah, dacă te duci să-l întrebi, a terminat-o cu voia proprie, știe ce înseamnă asta, tăierea voii. Un om însurat a terminat-o și el cu voia proprie, și unul, și celălalt. Poți fi un foarte bun profesor universitar, dar acasă la tine lucrul acesta trebuie să-l uiți, acolo cad măștile, sentimentele se manifestă cum vor ele, cuvintele se spun cum vor ele, nu mai ești acolo profesorul pe care trebuie să-l respecte femeia ta, sau profesoara pe care să o respecte bărbatul, acolo cad toate aceste măști.

Prin urmare, duci lupta ascultării, lupta răbdării, lupta dragostei. Trebuie să ai dragoste. Lupta acceptării celuilalt. Toate astea nu țin numai de viața monahală. Zici că nu te rogi destul? Ce să te mai rogi, din ce moment ce suferi atâta, toată noaptea pentru copiii tăi? Asta nu e o rugăciune?

- Asta o spunea și Iacov Tsalikis...

Starețul Elisei: Da. Și, firește, spunem că viața de familie are toate caracteristicile vieții monahale. De aceea trebuie să spunem următorul lucru: cu ce altceva se aseamănă monahismul? Că familia e familie. Dar și mănăstirea, dacă nu este o familie, nu este mănăstire.

De pe pemptousia.ro


Niciun comentariu încă. Fii primul care comentează!

Lasă un comentariu